fbpx

Negocis online. De la idea a la realitat

de la idea al negoci online

“Quan s’innova, es corre el risc de cometre errors. És millor admetre-ho ràpidament i continuar amb una altra innovació” – Steve Jobs

Recupereu aquella idea de negoci que teniu en ment o en el calaix, doncs en aquest article revisarem aspectes a tenir en compte de cara a passar de la idea a la realitat en el context dels negocis online.

Socis

Les estadístiques mostren que molts negocis online s’engeguen en parella o amb amics; segurament doncs la major part es poden començar des de casa i amb pocs recursos.

Pot funcionar, doncs els atributs d’una relació sana: confiança, honestedat, capacitat d’escoltar, comprensió, etc, es poden portar als negocis. Per exemple Google el van engegar dos companys d’universitat i vaja si ha anat bé.

En tot cas, és essencial estar segur que a part de la relació personal, hi ha un visió comuna de negoci que es pot treballar de forma conjunta,  i idealment les habilitats dels altres haurien de complementar les que no tenim nosaltres.

Si la decisió de treballar junts té un sentit de negoci, endavant, però cal tenir en compte les possibles conseqüències. Si el negoci no funciona la relació se’n podria veure ressentida i al trauma de perdre el negoci es podria sumar el de perdre un amic o company.

Si la persona que hem trobat pel negoci és només un soci, hem de tenir clar que en confiem el suficient per compartir aquest viatge incert amb ell. És important que hi hagi química, algú que més enllà de coneixements que no tenim, aporti entusiasme i ens inspiri.

Cal definir molt bé els rols de cadascun i també quins objectius a nivell personal espera cada soci del negoci. És important que les dos parts assumiu el mateix nivell de risc.

Malgrat totes les prevencions, si les coses van malament es millor que tot estigui arreglat d’entrada, i per escrit. Sí, és lleig parlar d’aquestes coses, però de ben segur és més fàcil fer-ho al començament que quan les coses ja no van bé.

És el moment?

La situació de crisis que viu Espanya i el món en general amb la pandèmia, fan que començar un negoci no sigui una tasca fàcil avui en dia. Els bancs diuen que presten però a qui? Quan es recuperarà la normalitat?, quan acabaran els ERTOS?, es crearan llocs de treball? Bé, moltes incerteses que no faciliten les coses, però les estadístiques aquí ens ajuden, doncs les vendes on-line no han parat de seguir creixent, i no es veu que aquesta tendència hagi de parar, tot el contrari, inclús segments de població que no eren tant donats a comprar online, ho han hagut de fer i ho han trobat pràctic i prou segur.

Per tant, si som capaços en la situació actual d’establir-nos usant pocs recursos i amb poques despeses fixes, i crear una base de clients fidel, és molt probable que quan arribin temps millors el negoci pugui créixer amb força.

El fet és que mai és un mal moment per començar un bon negoci, per tant no deixem que l’ambient pessimista general ens arrossegui, només assegurem-nos que ho tenim tot ben planificat.

Tipus de negocis online

Segurament ja sabràs quin tipus de negoci online t’agradaria muntar i posar en marxa. Això ja és una bona part de camí, però cal que explorem els elements específics d’aquests tipus de negoci per començar a definir quina serà la nostra oferta concreta al mercat.

Hi ha fonamentalment 4 models de negocis online que podem seguir:

  • E-commerce. És el més semblant al model de venda d’un negoci tradicional. En un lloc web de e-commerce nosaltres vendrem un producte o servei. Els clients compren directament des del nostre lloc web, i els producte són llavors enviats a casa els clients o se’ls descarreguen. Exemples de comerços online famosos són: Amazon o pccomponentes.
  • Publicitat. L’objectiu aquí és obtenir el màxim possible de visites, incrementant el nombre de clients als que els nostres anunciants poden arribar. El contingut en aquest tipus de llocs sol ser normalment gratis, oferint al visitant informació o entreteniment. Exemples famosos són: Facebook o Yahoo.
  • Subscripció. Semblant al model publicitari, els llocs de subscripció solen oferir informació, entreteniment, però la diferència està en que l’usuari paga per tenir accés a tot el contingut o a més prestacions. Exemples: La vanguardia o netflix
  • Saas. Software as a Service. En aquest model ofereim un servei online que cobrem de forma recurrent. Aquest tipus de serveis son cada dia més comuns, per exemple el gmail és un SaaS, doncs usem el mail sense haver d’instal.lar res en el nostre ordinador i Google ens proporciona aquest servei/software.

Òbviament podem tenir un model de negoci que sigui mixt, combinant dos o els tres models, i també hi altres opcions que comentarem en propers aticles. La part bona dels negocis petits és que disposeu de més flexibilitat i podeu trobar oportunitats per arribar als clients d’una forma especial i diferenciada.

De fet un dels millors camins per començar és trobar un nínxol de mercat desatès o focalitzar-nos en una categoria, i estudiar si hi ha prou demanda. 

La gran idea: La proposta de valor

Tens una idea?

Fes recerca, comprova algunes webs que semblin similars al que vols fer i analitza-les. Què és el que t’agrada del seu enfocament? Com està relacionat amb el que vols fer? Hi ha funcionalitats que faltin en aquestes webs de les que ens podríem beneficiar?

Quina és la teva USP (Unique Selling Proposal) o proposta única de venda?, allò que ens permetrà diferenciar-nos i comunicar fàcilment el que fem.

Aquí tens alguns suggeriments que et poden ser útils per diferenciar la teva oferta i definir la teva USP:

  • Un servei superior d’atenció al client.
  • Una més amplia o més focalitzada selecció de productes.
  • Serveis premium.
  • Lliurament més ràpid i flexible.
  • Millor servei post-venda.
  • Algun component étic o de compromís amb el medi ambient.
  • La personalització dels productes/serveis.
  • El preu (no massa recomanable en negocis petits).
  • Alguna innovació.

La demanda

Per saber si el nostre negoci pot funcionar hem de comprovar si tenim prou demanda pel producte o servei que volem vendre i al preu que volem fer-ho.

Hem d’evitar cometre l’error de creure que només perquè a nosaltres ens encanta la idea, als demés també els encantarà.  Desafortunadament està ple de idees que sonen genial que simplement no son viables. Per exemple, els bancs esperen veure evidència que existeix una base de clients i tu també hauries de fer-ho si vols que el negoci tingui alguna oportunitat de funcionar.

Compte amb aquells negocis online que es sustentin en pics estacionals (Nadal, estiu, el dia del pare, etc), doncs estimar la demanda pot ser un procés complicat i implicarà invertir fort en optimització de buscadors i Disseny web, de forma que generem el interès abans que arribin els pics estacionals per a poder maximitzar les vendes just en el moment oportú.

Qui son els nostres clients?

Per saber-ho hem d’investigar el mercat. Comproveu estadístiques online amb dades demogràfiques, geogràfiques i socio econòmiques, que ens ajudin a situar el nostre públic objectiu.

Molta gent inverteix en estratègies de Marketing online per descobrir llavors que no saben qui és el seu mercat. Gran error. El procés és al contrari, doncs segur que la nostra estratègia serà completament diferent si ens dirigim a joves d’entre 16 a 18 anys o gent madura, que potser no son habituals del canal on-line i els hem d’anar a buscar en els medis off-line.

Per cert, tenir pocs o cap recursos econòmics no és excusa per no investigar el mercat. Podem fer qüestionaris amb els nostres amics o sortint al carrer i preguntant qualsevol cosa que ens ajudi a esbrinar si existeix un mercat pel nostre negoci online.

Pregunteu als enquestats quans diners es gastarien al mes en els productes/serveis que estem planificant, i també si les vostres UPSs farien que us triessin respecte la web d’un competidor.

Algunes preguntes que segur que heu de fer:

  • Quant sovint compreu online? (mai, quasi mai, un cop o dos al mes, un cop a la setmana, més d’un cop a la setmana)
  • Quina edat tens? (Menor de 18, 18-24, 25-34, 35-50, 50-67, 67+)
  • Compraries en una botiga online el producte/servei X?
  • Si ens dien el seu nivell d’ingressos, tambe estaria bé…

Competència

La competència sol venir de 2 formes: directa des d’altres llocs web que estan venent els mateixos productes o similars, i indirecta en altres formes on els clients poden gastar diners que altrament gastarien en nosaltres.

La competència directa és relativament fàcil de trobar i observar, però la indirecta va canviant constantment d’acord a les forces del mercat, les tendències i modes. Per exemple, per els adolescents els telèfons mòbils s’han convertit en una de les seves principals despeses, diners que potser abans s’haguessin gastat més en roba.

Per exemple un cinema no competeix només amb altres cinemes, sinó amb teatres, amb netflix, restaurants i en general amb tot allò que els usuaris puguin triar per decidir com passar una tarda/nit de cap de setmana.

Per tant la competència no és només online, també la tenim en les botigues presencials i en qualsevol altre element que vagi dirigit als mateixos públics objectius per cobrir les mateixes necessitats.

Diferenciació

Té sentit realment llençar un negoci online en un mercat que ja estigui saturat? Hi ha massa negocis “jo també” que han aparegut i desaparegut al no oferir res diferent.

Per frustrant que pugui semblar, molta gent no navega a  internet usant el cap i inclús si presentem un producte superior a un preu millor, alguns compradors simplement no trencaran el seu hàbit o lleialtat cap el que ja venien comprant. Per tant per molt bé que ho fem ens haurem de repartir el mercat entre diversos competidors.

Haurem de veure quants competidors directes tenim en el nostre sector i quines son les seves USPs, per comprovar si en el segment que hem definit hi haurà prou espai per nosaltres. Aquest procés és molt important doncs ens pot ajudar a descobrir una nova USP que ens doni una millor opció d’aconseguir quota de mercat.

Bé, ja teniu feina a fer. En propers articles veurem com treballar els propers passos un cop ja més definit el que voleu servir i a quí.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *