fbpx

Digues que sí al coworking!

No penseu que el concepte de coworking és tan jove com el pinten.

La seva manera de funcionar s’assembla a una idea molt antiga: la bottega (taller) renaixentista de la Florència del segle XV, en què els mestres artistes es comprometien a ensenyar a nous artistes, i on es treballava amb noves tècniques i formes artístiques que van aparèixer amb artistes que competien entre ells, però també treballaven junts.

Ara bé, la idea d’un primer espai de treball col•laboratiu pren forma a Berlín en 1995, quan es funda el C-base com un “hackerspace” participatiu, un entorn de treball obert que reuneix una comunitat amb el mateix interès, l’informàtica.

Va ser l’escriptor i dissenyador de videojocs alemany, Bernie De Koven, qui en 1999 va popularitzar el terme “coworking” per descriure els nous entorns de treball col•laboratius. El seu projecte anomenat “BerlinBackbone”, fou concebut com un espai on els freelancers podien treballar junts, col•laborar i beneficiar a la comunitat gràcies a les possibilitats oferides per la tecnologia. Se’l considera el pare dels espais de treball compartit.

A partir de llavors, el desenvolupament d’aquests espais es va accelerar a Europa i al món: a Viena es va obrir el Schraubenfabrik, un espai empresarial comunitari en forma de Fab Lab i, a Nova York, es va crear la creació de la primera oficina compartida.

Una nova era

De la mateixa manera que les tertúlies i cafès literaris van inspirar a artistes i intel•lectuals durant el Romanticisme, podríem dir que el primer espai de coworking real, com a solució tal i com coneguda avui dia (oficina compartida, wifi, sala de descans …), va néixer en 2005 a San Francisco, per reunir empreses emergents i persones treballadores autònomes.

I quan Google va entrar en escena… el coworking va començar a posar de moda! Perquè Internet no venia sol. Amb ell, les professions virtuals s’han anat multiplicant.

I si les feines canvien, també cal fer canvis a l’organització del treball. Aquests espais de treball compartits representen una solució ideal per treballar “sols, però junts”: tota la lògica del coworking.

Originalment, el coworking es va inventar per permetre a persones freelancers no romandre aïllades i treballar en un entorn comparable al d’una empresa. Però avui dia, el coworking es considera un lloc de creativitat, trobada i innovació fins a tal punt que les empreses s’han fixat més de prop.

No només per empreses petites o noves

Els espais de coworking ja no només són utilitzats per empreses de nova creació. De fet, la idea d’ubicar empleats en un espai de coworking atrau un nombre creixent d’empreses, des de la més petita fins a la més gran. Algunes empreses, fins i tot, animen al seu personal a treballar en espais de coworking. I d’altres van encara més enllà, fins al punt de traslladar-hi l’empresa.

Els motius principals d’aquesta elecció?

  1. Donen flexibilitat: no hi ha pressió sobre el temps de lloguer, es pot triar la solució que més convingui i reservar l’espai per hores, per mitja jornada, per jornada completa, per un any. A més a més, sovint és difícil preveure amb precisió el creixement d’un negoci. els espais de coworking permeten agrupar infraestructures.
  2. Són més econòmics: no hi ha fiances, es limiten les despeses respecte a una oficina “tradicional”, es poden llogar espais de treball nous (o eliminar-los) segons les persones usuàries.
  3. No hi ha dubtes sobre l’equipament de l’espai, ja que tot hi és present: els coworking inclouen el mobiliari i l’equipament, tenen bones connexions a Internet i es troben en llocs de fàcil accés. Disposen de sales per fer reunions puntuals amb clients, proveïdors o col•laboradors.
  4. És una manera de promoure el treball en xarxa, multiplicar sinergies i intercanvis d’experiències, perquè proporciona un entorn que afavoreix la col•laboració i el benestar de les persones que hi treballen. Treballar en un espai obert permet interactuar amb les persones allí allotjades, professionals amb perfils diversos, sovint complementaris, que poden tenir més experiència, altres coneixements o especialitzacions … El coworking també és donar per rebre.
  5. Ajuden a reforçar la motivació. Treballar des de casa està molt bé, però, la motivació de vegades pot disminuir. Sortir de l’espai de treball habitual i canviar d’escenari ajuda molt, sobretot en cas de professions més solitàries. És cert que treballar amb altres persones en un espai obert pot no ser adequat per a tothom, però sí que és un impuls motivador, ja que s’ofereix un entorn de treball real,en el que es reuneixen persones empresàries i treballadores i professionals de diversos àmbits i procedències.

Empreses com Coca-Cola, Google, Microsft, Uber, Spotify, Renault o Alibaba, entre d’altres, fins i tot han construït els seus propis espais de coworking per proporcionar una millor experiència laboral. Consideren estratègica l’elecció del coworking perquè contribueixen a fer interactuar i innovar els equips i construir nous projectes.

En definitiva, el coworking respon a una necessitat de flexibilitat, creativitat i col•laboració.

Preparat per provar l’experiència?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *