fbpx

Identitat i negocis online. La importància del Branding

Branding negoci online

“Si no som una marca som una mercaderia.” – Philip Kotler

Identitat

Construir una identitat pel nostre negoci és un dels aspectes més atractius de començar un negoci
online i és possiblement una tasca a la que ja haureu dedicat una part important del temps. La identitat, incloent el nom del negoci, la adreça web, la marca, i disseny del lloc web és el que configura l’experiència dels nostres clients i ajuda a que el nostre negoci sobresurti dels competidors.

Hem de pensar el nostre lloc web com una finestra virtual a una botiga. És la primera cosa que els clients veuran i en la que basaran les seves impressions.

Escollir un nom

Els noms dels negocis són la forma en que identifiquem i en referim als negocis online i/o els productes que ofereixen. Si pensem en negocis d’èxit trobarem noms que ens agradin més o menys, però el més important és que els recordem i que formen part de la seva marca i identitat.

El que és clar és que no millorarem una mala idea de negoci amb un gran nom, i potser una brillant idea podrà viure amb un mal nom. Cal assumir que el que farà que venem més o menys seran aspectes com el preu o com bo és el servei que oferim, però això no vol dir que el nom no sigui important.

Un bon nom ha de:

  • Cridar l’atenció i atraure gent al nostre lloc.
  • Comunicar un missatge clar sobre la identitat del nostre negoci.
  • Diferenciar-nos de la competència.

L’adreça web

L’adreça web o URL o domini és el que els nostres potencials clients usaran per trobar el nostre lloc web. És important que sigui memorable, no massa llarg i fàcil de pronunciar, per eliminar la possibilitat que els usuaris es confonguin al escriure’l.

Per exemple si el nostre negoci vendrà accessoris i roba de segona ma per bebès, por ser interessant incloure la paraula bebè en l’adreça. Un domini com www.outletbebe.com no només assenyalarà als clients de forma ràpida de que va el negoci, sinó que també pot ser útil per posicionar el negoci als buscadors i altres propòsits de Marketing.

No fem però l’error de posar un nom a la nostra empresa només perquè és una paraula molt buscada. No es tracta de sortir a totes les cerques, només a les correctes i a la primera pàgina. Es conegut el cas d’una botiga d’accessoris pel ipod que s’anomenava I-magine, doncs al buscar per aquest nom els cercadors només retornaven resultats de John Lennon.

El fet és que la majoria dels millor noms de domini ja estan registrats, per tant necessitarem força creativitat i fer una bona recerca. Idealment el nom del negoci, el domini i el nom del lloc haurien de ser el mateix, convertint-se en la nostra marca.

Per cert, els dominis curts són més fàcils de recordar i és més fàcil que s’escrigui bé, però els dominis llargs es posicionen millor, sobre tot si descriuen el que oferim. Cal tenir en compte que el 90% de les visites arribaran per buscadors.

Idea: Feu una llista amb varis noms de domini que us agradin i feu una enquesta entre els vostres amics i família. Pregunteu: si els hi agrada com sona, que els hi ve a la ment i si se’n recordarien.

Definir una identitat

Quan et vas plantejar que volies engegar un negoci online, probablement tenies una visió d’una empresa “virtual”, que venia productes o oferia serveis dels que ets un apassionat/da o veus una clara necessitat. No hauries de perdre aquesta visió. És possible que aquesta vagi patint petites alteracions des de que la vas imaginar, doncs ara has identificat millor les USPs, les estratègies de preu o les teves avantatges competitives, però serà essencialment aquesta visió combinada amb aquests nous factors, la que construirà la identitat del teu negoci online.

El fet cert és que no són només els productes que venem, els preus que carreguem o els serveis que oferim el que farà que visitin el nostre lloc. Necessitem crear un lloc que atregui els clients i els convidi a comprar.

Idea: La millor forma d’establir una identitat per un negoci online és donar als clients una raó per la que parlin de tu.

No oblidem les USPs

Ara és el moment de recordar allò que realment ens fa diferents, més enllà dels productes que venem o serveis que oferim; De que va el nostre negoci online? Quina imatge i experiència volem donar? Si per exemple venem productes de luxe, és clar que la identitat, des del logotip fins el disseny, des del preu fins com empaquetem hauria de reflectir això. En canvi, si venem productes ecològics voldrem que això es reflecteixi en tot el que projecta la web i aquesta serà completament diferent.

Molts negocis parlen dels seus valors principals, i a vegades és útil escriure una llista dels valors principals que volem que reflecteixi la nostra identitat online com un recordatori per nosaltres i la gent que col·labori en el projecte. Són innovadors? Creatius? Eficients? Transparents? Integres? Servicials? Etc…

En tot cas, no hem d’oblidar mai les USPs, doncs la nostra proposta única de valor és el cor de la nostra identitat. Si sacrifiquem les USPs per exemple venent productes que no encaixen o comprometem la qualitat perquè pensem que així guanyarem més diners, el nostre negoci començarà a perdre la seva identitat i aquest és un error molt habitual i greu.

Idea: Eviteu crear un lloc fred, poc humà, on mai es menciona el nom de cap persona, ni adreça, ni número de telèfon. Les persones confien en persones i les identitats han de projectar que darrera d’una promesa hi ha més que una “freda” empresa.

“Branding” del lloc web.

El branding (fer marca) sobre el negoci que realment és. Ens agradi o no, la gent es formarà opinions del nostre lloc des del mateix moment que el llencem. Tindran la seva pròpia visió de quina pinta té, dels productes i serveis que ofereix, del servei al client, i li assignaran, conscientment o no, una idea de marca respecte a les demés a les que estan exposats.

Tots entenem bé el que és una marca quan pensem en Apple, Nike o Coca-Cola, només dient el seu nom ja en ve al cap el seu logotip, i tenim clar el seu sector d’activitat

Els noms de marca han de ser cridaners i memorables. El fundador de eBay, Pierre Omydar, va anomenar originalment el seu negoci Echo Bay Technology, però quan el va voler registrar ja el tenia una companyia minera del Canadà, i es va quedar amb el nom curt més proper escurçant-ho fins eBay, que enganxa força més.

Quant esforç dediquem en crear marca estarà lligat en si volem o no que el nostre negoci creixi. Si només volem que sigui com tenir una feina que ens doni per viure segurament no cal que ens preocupem massa en crear una marca, mantenint una bona reputació ja seria suficient, però si les nostres intencions són créixer i acabar tenir una important presència online, hem de tenir el branding en ment des del primer dia.

Per crear una marca important a Internet hem de crear una molt bona experiència d’usuari. Això fa referència a la forma en que tractem els clients, complint, i si és possible superant, les seves expectatives. Un exemple és el servei al client, que és especialment important en els negocis online doncs totes les transaccions es fan remotament i el servei al client no és cara a cara. Si prenem Amazon com exemple, Amazon ha construir la seva reputació en gran part gràcies al servei al client, entregant els productes en el temps promès i contestant de forma ràpida i efectiva a les consultes dels clients.

Decidir com ha de ser la nostra marca és pensar com volem que la gent ens vegi. Això vindrà fonamentalment de saber qui són els nostres clients i el tenir clar el que volem vendre. Si hem investigat el nostre mercat hauríem de tenir una idea prou clara de quins son els seus gustos, la forma en que els hi agrada comprar, quin tipus d’experiències els hi agrada i quines no, i ens hauria de donar una idea precisa de com hauríem de posicionar la nostra marca en la ment dels nostres consumidors.

El Logotip

Un dels aspectes importants de crear una marca és tenir un logotip que sigui simple, distintiu i fàcil de  reconèixer més enllà del idioma, usant  tant paraules com imatges. Segur que si penseu en Google, Apple o Audi us ve ràpidament al cap els seus logotips.

Quan definim la nostra marca, el logotip i l’esquema de colors que usem en el nostre lloc hauria de ser consistent amb aquesta i clarament visible a cada pàgina. Si mireu altres pàgines veureu que els logotips solen mostrar-se en la cantonada superior esquerra.

Recordeu que és imprescindible que treballeu la identitat del vostre negoci i la idea de marca abans de dedicar recursos en forma de temps o diners al vostre logotip, doncs aquest haurà de mostrar aquesta identitat i les vostres USPs per sempre.

És molt recomanable que el logotip us el faci un dissenyador a partir dels vostres requeriments doncs d’aquesta forma  segurament serà més creatiu i cuidat projectant una millor imatge de marca. Cal que  estiguem completament segurs que ens encanta i transmet tot el que volem, doncs haurem de conviure amb ell a diari i usar-lo constantment.

Aspectes a considerar en el logotip

El logotip serà una de les formes que la gent ens recordarà i serà en gran part la primera impressió que es faran de nosaltres. Les imatges i els colors són formes molt potents de comunicar missatges i cal pensar amb deteniment quin logotip ens representarà i com aquest es mostrarà offline, doncs la nostra marca no només existirà a Internet, cal assegurar que funciona també a targetes, factures, paquets, etc.  Per aquest motiu el logotip ha de funcionar bé a diferents mides doncs l’haurem d’aplicar a llocs diferents.

Quan el dissenyem ens hem d’assegurar que funciona bé pel nostre negoci que comença, però que també ho farà si el negoci creix.

No dissenyeu el logotip pensant en el que us agrada a vosaltres, no són les cortines de casa, penseu en quin és el vostre públic objectiu i busqueu que el disseny arribi al màxim possible de gent a la que voldríeu vendre.

Feu recerca, aneu a les webs dels competidors i mireu com és la seva identitat, i comproveu que és el que tenen en comú les marques que funcionen. Aquesta informació la podeu proporcionar al dissenyador per a que tingui referències.

Una recomanació, busqueu alguna web d’èxit però que no us agradi especialment el seu disseny i investigueu que penseu que és el que pot agradar als clients.

Idea: Un exercici molt útil en el procés de fer branding és escriure una llista de les paraules amb les que ens agradaria que altres descriguessin la nostra identitat. Aquest serà també un document molt útil per mirar més endavant per assegurar que ens mantenim en la mateixa línea.

Estil i disseny

Per atraure els clients hem de treballar l’estil i disseny de la nostra web i en general de tota la
nostra comunicació. És un dels aspectes més importants del negocis online, doncs només hi ha una possible bona primera impressió.

Un bon disseny no és només fer que la imatge del nostre lloc sigui bona i atractiva, també hem de fer que sigui funcional, fiable i fàcil de navegar. L’error més gran que podem cometre és crear un lloc web amb un disseny increïble i atractiu però que no sigui “user-friendly”.

També és important assegurar que la proposta que fem funciona al major nombre de plataformes i
dispositius, especialment aquells que tinguin més ús. Així doncs si comenceu un projecte de zero assegureu que funciona a smartphones i tablets, també en els navegadors més usats (inclús versions més antigues) i en el màxim de resolucions possibles. De ben segur és millor sacrificar una mica de disseny que perdre un bon número d’usuaris simplement perquè no poden accedir al nostre lloc.

Els clients online també tenen tendència a ser impacients i capritxosos. Amb la quantitat de llocs web que hi ha al món a només un o dos clics, hi ha poques raons per continuar esperant al nostre lloc si la pàgina triga a carregar-se o falla alguna cosa.

Algunes pautes

Hi ha tants llocs a Internet que si comencem a investigar potser podem tenir una paràlisi per anàlisi.
No us preocupeu el més important és començar amb algunes idees clares i sempre podem anar refinant el projecte a partir de la idea inicial.

Algunes pautes que segur heu de tenir en compte respecte el disseny són:

  • No sobrecarregar les pàgines. Ha d’haver prous espais buits.
  • Mantingueu l’estil de les fonts consistent al llarg de la web.
  • Assegureu que la barra de navegació està visible a tot arreu de forma que els usuaris es puguin moure pel lloc fàcilment.
  • Useu els mateixos colors i logotips en totes les pàgines de la web, i assegureu que el gràfics i els texts estan ben posicionats a les pàgines.
  • Useu imatges professionals.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *