fbpx

Tecnologia mínima per un negoci/botiga online

Tecnologia minima projecte online

“La tecnologia reinventarà els negocis, però les relacions humanes seguiran sent la clau de l’èxit.” – Stephen Covey

La tecnologia que escollim pot jugar un paper vital en l’èxit o fracàs del nostre negoci online. De fet, amb el munt d’opcions que hi ha per triar en qualsevol aspecte, escollir bé pot semblar una tasca quasi intimidant. D’altra banda la velocitat amb la que tecnologia va canviant fa que haguem de vigilar en fer inversions elevades doncs aquesta pot quedar-se obsoleta en poc temps.

La idea és que hauríem d’invertir al nivell que el nostre pressupost ens permeti, sense deixar-nos seduir per les darreres tendències, sinó pensant que necessitarà realment el negoci i que serà el més beneficiós pels meus clients.

Maquinari

El preu dels equips de TIC s’ha reduït dràsticament els darrers anys, el que ens va genial pel nostre negoci online. Hi ha un munt d’ofertes i possibilitats, el important és ser el més realista possible sobre les nostres autèntiques necessitats sense perdre el pressupost del cap. No compreu més del que calgui.

Alguns negocis per exemple cometen l’error de comprar molta més capacitat de servidor de la que els hi fa falta al començament, gastant uns diners que podríem estalviar ja que la capacitat del servidor la podem anar escalant a mesura que realment ens faci falta.

Essencialment a nivell de “hadware” necessitareu un ordinador (portàtil), un accés a Internet (router fibra), una impressora i potser un escàner.

L’ordinador

Aquí cal que penseu els llocs on treballareu. Si no sempre ho fareu des del mateix lloc la millor solució és un portàtil amb un monitor d’almenys 15 polsades, en canvi si sempre ho fareu des d’un lloc fix us podeu plantejar treballar amb un equip de taula i un monitor més gran.

És important que disposeu d’un bon disc dur, amb el que podeu emmagatzemar tota la informació multimèdia i programes que us facin falta. També és bo disposar d’espai al núvol (DropBox, Google Drive…) en el que automàticament feu còpies de seguretat. D’altra banda això us permetrà tenir tota la informació disponible a qualsevol lloc, per exemple en el mòbil.

Dispositius de captura d’imatges

Una altre element que sol ser important és un dispositiu per capturar i transferir imatges, especialment si volem engegar una botiga online. Les imatges dels nostres productes són una de les principals formes amb les que mirarem de portat clients al nostre lloc, és essencial que es vegin professionals, atractives i mostrin el producte de la millor forma possible.

Per fer això, necessitarem una càmera digital (o smartphone amn òptica potent), un trípode i possiblement un escàner. Al igual que amb el ordinadors els preus d’aquests dispositius han baixat molt i podreu trobar ofertes molt interessants.

Si teniu un mòbil potent de darerra generació, és possible que ho podeu fer tot amb el mòbil, apps i accessoris físics. En canvi si el mòbil té una òptica senzialla, no és recomanable usar la càmera digital del mòbil doncs malgrat tinguin cada cop més megapixels, l’òptica i possibilitats d’aquests dispositius sempre serà més dolenta que la d’una càmera digital. Si hem de fer fotos de productes és imprescindible disposar d’un trípode, i treballar amb una una bona il·luminació.

Impressora

La impressora és un dispositiu opcional, dependrà de si treballem en paper o ho fem tot electrònicament. Si per exemple hem de presentar factures o pressupostos en paper tenir una impressora de qualitat és imprescindible, doncs voldrem que aquests documents estiguin ben presentats.

Com amb la resta de dispositius els preus han baixat molt, però en el cas de les impressores heu de vigilar amb el costs dels recanvis de tinta, estudiant la possibilitat d’usar recanvis que siguin recarregables, especialment si heu d’imprimir molt.

Programari

Si en el camp del maquinari tenim múltiples opcions, a l’hora de triar software encara en tenim més, amb centenars d’aplicacions de tota mena que podem descarregar de internet. Quan necessitem una aplicació la majoria de les vegades existirà alguna eina lliure, és a dir sense cost, que podria cobrir els nostres requeriments. Així doncs abans de gastar investigueu bé quines eines hi ha disponibles.

Els navegadors

Una de les aplicacions bàsiques que necessitarem és un navegador, és a dir, el programa des del que visualitzem el contingut que naveguem per Internet. Els principals navegadors són el Edge, Google Chrome, Mozilla Firefox i Safari (apple), tots 4 gratuïts. És interessant tenir-los tots instal·lats de forma que pugueu comprovar que el vostre lloc es visualitza correctament i igual en les diferents plataformes.

Respecte els navegador cal que tingueu en compte el següent:

  • Focalitzem-nos sempre en l’experiència de l’usuari. Aquesta ha de ser la millor possible independentment del navegador.
  • Feu proves, proves i més proves. Assegureu que el vostre lloc/botiga està optimitzat per tots els navegadors sense que calgui que l’usuari faci res.
  • Analitzeu la quota de cada navegador que arriba al vostre lloc. Si heu de fer canvis o arreglar problemes useu la regla del 80/20.
  • Analitzeu també des de quin dispositius accedeixen. Moltes web que es vuen genial en un monitor de 1024×800 en un mòbil son poc usables.

Eines de disseny

Es necessari que tingueu aplicacions que us permetin fer edició web, tractament d’imatges i edició gràfica, doncs aquestes eines ens permetran fer petits canvis al nostre lloc, així com retocar imatges o crear elements publicitaris i de comunicació.

Exemples d’aquestes eines són les que ens proporciona Adobe: Photoshop i Illustrator. Aquestes són de pagament per subscripció mensual, però hi ha opcions de lliure distribució que també ens serviran com Gimp.

Eines de productivitat

Les eines de productivitat són aquelles que ens permeten redactar documents, fer fulls de càlcul i presentacions, gestionar tasques, enviar correus electrònics i tenir una agenda. Totes eines imprescindibles i que en molts casos usarem a diari.

L’estàndard en aquest grup d’eines és Microsoft Office 365, que és de pagament. Existeixen alternatives molt interessants com Open Office, Google Docs.

Eines de gestió i comptabilitat

Finalment un altre grup d’aplicacions que ens pot ajudar són aquelles que permetin portar a terme la comptabilitat oficial i també l’analítica del negoci, fer tramits amb l’administració o tasques més específiques de la nostra activitat: com controlar els stoks, planificar projectes, atendre els clients, etc.

 

Connectivitat

La connectivitat és un dels aspectes més importants a garantir des del primer dia si no voleu perdre un munt de temps. Ens referim a assegurar que des del lloc on treballeu teniu accés a Internet disponible, amb un ample de banda suficient i un preu raonable.

No és un tema menor, si per exemple voleu treballar des de casa assegureu-vos primer que teniu cobertura de fibra, doncs altrament haureu de pensar un altre lloc on treballar.

Treballeu on treballeu assegureu-vos que sempre teniu un pla B per connectar-vos, per exemple usant el mòbil, doncs a vegades ens fallarà la connexió principal i no ens podem permetre estar desconnectats gaire temps. També penseu opcions per quan hagueu de treballar des d’algun lloc que no sigui l’habitual. Per exemple si heu de marxar fora a una casa rural, comproveu abans de res que tingui Wifi o que almenys la cobertura de mòbil sigui bona.

El Hosting

El Hosting és el servei que contractem per a que el nostre lloc web/botiga estigui visible a Internet i sempre disponible.

Triar un bon servei de hosting és una de les principals decisions que hem de prendre quan volem començar un nou projecte a Internet. L’enorme quantitat d’empreses que ofereixen aquests serveis i la varietat d’opcions disponibles fa que no sigui fàcil decidir-nos per un d’ells.

El més important és comparar tots les opcions i triar sempre un servei que sigui proporcional a les dimensions del nostre projecte, freqüentment trobem empreses que inverteixen molt més del necessari en hosting o bé contracten un servei molt limitat que es pot quedar curt en pocs mesos .

Fonamentalment els proveïdors ens ofereixen 3 grans grups d’opcions: El Hosting compartit,  El Hosting Cloud /VPS i Hosting dedicat, que ara comentem amb més detall:

 

Hosting compartit

Un allotjament web compartit sol ser la primera opció per a projectes que es troben en la fase inicial, sobretot en el cas de llocs web que no tinguin assegurat un èxit immediat des del principi, que és el més habitual.

Aquest tipus de servei és el més adequat per a blocs, pàgines web de negocis locals, llocs d’informació corporativa per a petites i mitjanes empreses, etc. El preu d’un allotjament compartit oscil·la normalment entre 2 € i 15 € al mes, tot i que la diferència de preu dins d’un mateix proveïdor no servirà perquè el nostre lloc estigui allotjat en servidors més potents o que les nostres pàgines carreguin més ràpidament, en el cas del hosting compartit la diferència de preu determina la capacitat que tindrem disponible: espai en disc, bases de dades, nombre de dominis, ample de banda, etc.

En el millor dels casos, un hosting compartit pot oferir IP pròpia, que ens permetrà establir connexions segures al nostre lloc web i, segons els experts, hauria d’ajudar al nostre posicionament en cercadors.

 

Hosting VPS o al núvol

Els servidors privats virtuals (VPS) representen la principal alternativa per a aquells projectes que no tenen prou amb un hosting compartit, i per exemple requereixen una IP pròpia o instal.lar aplicacions. La idea és tenir control total del servidor però compartint-lo per a que segueixi sent econòmic. Per a fer això el servidor es virtualitza, que volr dir que es divideix en petits servidors independents virtuals, dels qual nosaltres en controlem un. La mateixa idea és l’ofereixen els servidors al núbol, amb l’avantatge adicional que només paguem pels recursos que realment usem.

Servidors dedicats

Com el seu propi nom indica, un servidor dedicat consisteix a tenir un servidor reservat exclusivament per a nosaltres a les instal·lacions del proveïdor de hosting. A diferència del que passa amb els altres tipus d’allotjament, amb un servei de hosting dedicat no haurem de compartir recursos amb altres usuaris.

Es tracta de l’opció més costosa amb preus entre els 100 i 300 € al mes aproximadament, depenent del maquinari triat, l’ample de banda de pujada i la transferència de dades mensual.

Estem parlant d’un producte destinat a grans empreses o projectes que requereixin una gran quantitat de recursos, ja que ens permet disposar dels processadors multinucli més avançats, discs durs amb alta velocitat de lectura / escriptura o grans quantitats de memòria RAM.

L’adreça IP, el servei tècnic i el posicionament

Actualment hi ha ofertes de serveis de Hosting increïblement econòmiques, però algunes d’elles són fora d’Espanya, per exemple a Estats Units. No trieu el Hosting pensant en el preu sinó en els següents factors:

  • Possibilitat d’escalar a més prestacions fàcilment a un preu raonable.
  • Suport tècnic 365×24 en castellà.
  • Servidors a Espanya i possibilitat de tenir IP Fixe.

 

Si el hosting és fora d’Espanya això ens pot portar alguns problemes, per exemple que el servei tècnic no sigui en Castellà o que si volem parlar amb un tècnic el seu horari d’oficina i el nostre no quadri.

D’altra banda pot ser bo que que els servidors que ens donen el servei tinguin la IP a Espanya, doncs Google té en compte l’ubicació del servidor de cara al posicionament. És a dir, que si volem vendre fonamentalment a Espanya és favorable que el nostre servidor estigui també a Espanya.

També és important que la nostra IP sigui fixe, doncs Google també valora més positivament aquells dominis que estan vinculats sempre a la mateixa adreça física, doncs els considera més estables.

Per cert, l’adreça IP no és més que un número que identifica de forma unívoca una màquina dins de la xarxa Internet. Si la IP no és fixa, és a dir és dinàmica, vol dir que el nostre proveïdor ens la va canviant de tant en tant. Això es fa doncs el proveïdor té més clients que no pas IPs fixes i les comparteix entre aquests clients de forma dinàmica. Per tenir una IP fixe haurem de pagar una mica més, però per tenir un comerç electrònic això és imprescindible doncs altrament no podrem fer transaccions segures.

 

Espai de disc, transferència, comptes de correu i número de BBDD

Més enllà dels aspectes ja comentats altres paràmetres que són importants de cara a triar el pla concret de Hosting que ens interessa són:

  • Espai de Disc. Quant espai de disc podeu ocupar en el servidor. Aquest paràmetre és molt important, doncs pot determinar quantes aplicacions o instal·lacions diferents podem tenir en el nostre allotjament, per exemple per fer proves i no afectar la instal·lació principal mentre es fan canvis. No hauríeu de contractar res que sigui inferior a 10 Gb.
  • Transferència. Quin volum de dades es pot carregar/descarregar del servidor. Aquest paràmetre serà especialment important quan el negoci estigui en marxa doncs cada cop que un usuari accedeixi a la web  descarregarà una quantitat de dades, que pot ser alta si aquestes descàrregues inclouen vídeos, imatges, documents. Molts proveïdors ofereixen ja tràfic il·limitat, d’aquesta forma no haureu de preocupar-vos de la quantitat de visites que té la web, al contrari a més millor.
  • Comptes de correu. Són les adreces de correu diferents amb nom@domini que podreu gestionar. És convenient tenir vàries, mínim 5, doncs potser al començament en teniu prou amb una, per exemple info@domini, però després potser us calen altres com clientes@domini o soporte@domini.
  • Número de BBDD. Les Bases de dades són usades per les aplicacions per desar les dades del clients, productes, comandes, etc. Cada aplicació requereix almenys 1 Base de dades, per tant si heu de tenir més d’una aplicació necessitareu varies BBDD.

Quan tenim un lloc web de venta hem de vigilar que sempre estigui funcionant, això és especialment crític quan volem fer canvis que no siguin menors. La millor manera de fer-ho és tenir en el servidor dos instal·lacions extres de la nostra botiga, una de desenvolupament i una altra de proves. D’aquesta forma no tocarem la botiga real i farem els canvis en una versió de desenvolupament. Quan tinguem els canvis llestos i estiguem segurs que funcionen el millor és fer una prova en una còpia de la botiga principal que ja tingui les dades reals de clients, productes, etc. Si tot funciona bé ja podem fer el canvi de la botiga de prova a la que realment usen els clients.

Això vol dir que si la nostra web ocupa X, hauríem de contractar espai de disc per almenys 3X, el que ens permetrà treballar d’una forma més còmode i segura.

 

Disponibilitat i backups

La disponibilitat fa referència al percentatge de temps respecte el total que el proveïdor ens garanteix que la web estarà funcionant. Qualsevol disponibilitat per sota del 99% no és admissible. El ideal és que estigui el més a prop possible del 100%, número al que és impossible d’arribar doncs sempre pot haver algun problema de força major. Per garantir-nos la disponibilitat el proveïdor ha de tenir una estructura redundant, el que vol dir que si falla el servidor on estem hostatjats en té una rèplica o més que ens donarà el servei sense que notem el problema.

Una altre tema important és que el proveïdor faci copies de seguretat (backups) de forma diària de tot el nostre pla, no només dels fitxers, sinó de les bases de dades, mails, etc, de forma que si passes alguna desgràcia sempre poguéssim tornar a una versió de menys de 24 hores d’antiguitat, el que seguiria sent un problema però menor.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *